De Duitse markt voor bloemen en planten is al jaren een zeer stabiele markt waar economische conjunctuur geen impact op lijkt te hebben. Weersomstandigheden en de planning van feestdagen hebben meer invloed op de verkoop. „Er verandert bij ons nooit wat”, zegt Frank Zeiler, directeur van BGI. Trends zijn er wel degelijk. Duurzaamheid, local for local en groen worden belangrijker.
De economie van Duitsland doet het goed. Duitsers verdienen er goed geld, geven het ook uit, de werkloosheid is laag en het groeipercentage van de economie is dit jaar en komend jaar 1,8%. In veel landen heeft de conjunctuur gevolgen voor de consumentenbestedingen aan bloemen en planten. Neem Zuid-Europa. Tijdens de crisis nam de verkoop van bloemen en planten in Spanje, Italië en Portugal flink af. Of neem de Oost-Europese landen Polen en Rusland die een positieve economische ontwikkeling doormaken. De bloemen- en plantenverkoop daar neemt de afgelopen jaren toe. In Duitsland ligt dat anders. „In landen die al een hoge conjunctuur hadden, profiteren we in onze sector niet mee van hoge conjunctuur. Kijk naar Duitsland”, stelt Frank Koenen, CEO van FleuraMetz