De coronacrisis heeft voor een tweedeling in de retailsector gezorgd. Winkels met voedingsmiddelen – zoals supermarkten en voedingspeciaalzaken – profiteren van de lockdown, terwijl retailers in non-food juist zwaar getroffen worden. ABN AMRO verwacht voor de gehele retailsector een krimp van -1,5% in 2021, waarna de sector in 2022 met 1,5% zal groeien.
Dit blijkt uit de sectorprognose Retail 2021/2022 van ABN AMRO. De bank gaat hierin uit van het basisscenario dat niet-essentiële winkels hun deuren vanaf juni 2021 weer mogen openen. Na een dip in 2020 (-2%) is 2021 voor de sector een overgangsjaar. Zo zullen in de eerste helft van dit jaar nog allerlei restricties gelden, terwijl er in de tweede helft van 2021 uitzicht is op licht herstel.
In de gehele sector geldt dat winkeliers te maken krijgen met groeiende concurrentie van online platforms. ABN AMRO verwacht dat zulke online platforms sterk blijven groeien als gevolg van de grote behoefte aan gemak en lage prijzen. Zo zijn in 2020 de online verkopen met 35,8% gestegen en dit jaar wordt een groei van 20% verwacht. Dit jaar verwacht de bank voor de gehele retailsector een krimp van -1,5%, waarna de sector in 2022 met 1,5% zal groeien.
Winnaars en verliezers
De crisis heeft zowel winnaars als verliezers opgeleverd. Branches die in 2020 het sterkst zijn gegroeid, zijn de bouwmarkten, woon- en meubelwinkels, consumentenelektronica en supermarkten. Deze groei komt dit jaar vrijwel tot stilstand. Voor supermarkten en voedselspeciaalzaken geldt dat zij in 2022 rekening moeten houden met krimp en ook bij woon- en meubelwinkels is de verwachting dat de rek er uit is. Omdat veel consumenten in 2020 hebben geïnvesteerd in een nieuwe bank of klussen in en rondom het huis.
Winkels die het zwaarst zijn getroffen door corona zijn kledingwinkels en schoenenwinkels. Voor hen ligt dit jaar wel groei in het verschiet, omdat een deel van de consumenten na de lange lockdown het namelijk fijn zal vinden om weer te kunnen ‘funshoppen’ in fysieke winkels.
Meer lokaal winkelen
Hoewel de retailsector nog lang niet op het niveau is van vóór de coronacrisis, verwacht ABN AMRO in de tweede helft van dit jaar langzaam een kentering. „Veel is afhankelijk van hoe snel de samenleving terug kan keren naar een situatie die weliswaar stabiel is, maar heel anders is dan voorheen. We voorzien dat een deel van de consumenten blijvend minder winkels zal bezoeken, gerichter en meer lokaal gaat winkelen en meer online. Dit doet de huidige winkelgebieden flinke pijn, met faillissementen, winkelsluitingen, huuraanpassingen en leegstand als gevolg”, vertelt Gerarda Westerhuis, Sector Econoom Retail van ABN AMRO. „We adviseren winkeliers daarom intensief aandacht te geven aan een juiste verhouding tussen online verkoop en fysieke winkels.”
Bron: ABN AMRO | Foto: Shutterstock