De intensieve samenwerking tussen politie en winkeliers levert volgens Detailhandel Nederland zichtbare resultaten op. Het aantal winkelovervallen is opnieuw gedaald, in de eerste acht maanden van dit jaar met 21% ten opzichte van 2013.
In de periode van januari tot en met augustus 2013 werden nog 294 winkeliers slachtoffer van een overval, terwijl in diezelfde periode in 2014 het aantal daalde naar 232. Detailhandel Nederland is blij met het bereikte resultaat. Bert van Steeg, secretaris Winkelcriminaliteit: ,,De overvalcijfers vertonen de laatste jaren een dalende trend. Winkeliers investeren veel in preventie en de pakkans door politie wordt steeds groter.’’
Ondanks de dalende cijfers verwacht de organisatie de komende maanden een piek in het aantal winkelovervallen. Van Steeg: ,,De zogenoemde ‘donkere dagen’ staan voor de deur en dan stijgt het aantal overvallen. Vanaf oktober is het sneller donker ’s avonds en criminelen zien dan hun kans schoon.’’
Minder cash
Detailhandel Nederland lanceert samen met het ministerie van Veiligheid & Justitie en andere samenwerkingspartners de campagne Minder cash, wel zo veilig. Dit thema is gekozen om te laten zien welke mogelijkheden er voor winkeliers zijn om het aanwezige contante geld in de winkel te verminderen. Op die manier worden winkels minder interessant voor een overval. Consumenten wordt opgeroepen zoveel mogelijk te pinnen. Televisiester Martin Morero is dit jaar het boegbeeld van de campagne.
De campagne is gekoppeld aan de Week van de Veiligheid (van 6 tot en met 12 oktober). Tijdens deze week wordt bij ondernemers aandacht gevraagd voor het belang van preventie.
Bron en foto: Detailhandel Nederland