65-plussers zijn op webwinkels bezig aan een inhaalslag. Kocht deze groep aanvankelijk nauwelijks online, de toestroom is inmiddels ‘enorm groot’.
Dat stelt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org in De Telegraaf. Webwinkeliers worden daarbij geholpen door de vergrijzing, stelt Jongen. Senioren hebben relatief veel te besteden en komen volgens hem steeds vaker terug om online te shoppen, nadat ze eenmaal hun eerste boek of cd gekocht hebben.
Bekende ketens
Ouderen kiezen met name voor bekende Nederlandse ketens, constateert Jongen. Zo heerst er onder meer onzekerheid over de betrouwbaarheid van webwinkels. Daarnaast willen ouderen producten zien of voelen, waardoor ze webwinkels in eerste instantie links lieten liggen. Ook verzendkosten en betaalmethoden vormden volgens Jongen een struikelblok voor ouderen.
Nederlandse banken hebben er volgens Jongen aan bijgedragen dat ouderen steeds vaker zijn gaan shoppen op het internet. Zo heeft internetbankieren ook bij senioren een vlucht genomen, waardoor nog maar weinig ouderen met traditionele acceptgiro’s werken. Daarnaast hebben kinderen en kleinkinderen de oudere generatie bij de hand genomen, stelt hij. ,,Er zijn zat kinderen die hun ouders een iPad cadeau hebben gedaan.”
Bron: Retailnieuws