Bijna de helft van de Nederlanders koopt nog altijd liever in een fysieke winkel. Voorwaarde is wel dat de sfeer aangenaam is, bijvoorbeeld door muziek, visuele prikkels en geur.
Dat is een van de conclusies uit internationaal onderzoek van Mood Media. Het onderzoek ‘De staat van de stenen winkel: 2017’ geeft inzicht in het belang van in-store klantbeleving en winkelgedrag. Hiervoor hield het onafhankelijke onderzoeksbureau YouGov een enquête onder ruim 11.000 consumenten in negen landen wereldwijd: Nederland, Frankrijk, Duitsland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, China, Rusland en Australië. In Nederland vulden ruim duizend respondenten de vragenlijst in.
Winkelen als uitje
Mood Media liet het onderzoek uitvoeren om beter te begrijpen wat consumenten ertoe beweegt een fysieke winkel te verkiezen boven een webwinkel, wat ze prettig en niet prettig vinden tijdens een winkelbezoek en wat hen motiveert terug te komen. Ook gaat het onderzoek in op de invloed van muziek, geur, beeldschermen en andere visuele prikkels én de manier waarop consumenten hun mobiele telefoon gebruiken tijdens het shoppen.
‘Consumenten raken er steeds meer aan gewend te winkelen in een omnichannel wereld. Toch zijn er nog steeds grote onderlinge verschillen waardoor consumenten het ene verkoopkanaal boven het andere prefereren’, zegt Wim van der Stelt van Mood Media. ‘Het tastbare aspect van de fysieke winkel wordt nog altijd als een enorm voordeel gezien, net als het direct mee kunnen nemen van het product. Verder blijken consumenten over de hele wereld winkelen als een uitje te zien; vooral jonge consumenten, die niet alleen voor het product komen maar voor de totale winkelervaring. De bedrijven die een hoogwaardige shopper experience bieden, zien klanten langer in de winkel blijven, zien ze vaker terugkomen en kennen een hoger aantal aanbevelingen.’
Om alle onderzoeksresultaten en vergelijkingen met andere landen in te zien, klik hier.
Bron en foto’s: Mood Media