33% hogere omzet via FloraHolland in aanloop Valentijnsdag

De omzet die kwekers via Royal FloraHolland maakten was in de twee weken voor Valentijnsdag 33 procent hoger dan vorig jaar. Topper zoals gebruikelijk voor Valentijn is de roos. In totaal werden in de twee weken voorafgaand aan Valentijnsdag 152 miljoen rozen verkocht. De gemiddelde prijs was ongeveer 25 procent hoger dan vorig jaar.

Valentijn valt dit jaar op zondag en vorig jaar op vrijdag. De verkopen kwamen daardoor vorig jaar al eerder op gang. Roos, tulp en chrysant waren bij elkaar goed voor meer dan 60 procent van de omzet in bloemen. De omzet in rozen in week 5 en 6 was ruim 45% hoger dan vorig jaar. Voor tulp en chrysant was het verschil met 2020 respectievelijk plus 29 en plus 18 procent. Het aandeel in de totale bloemenomzet bedraagt deze Valentijnsperiode voor roos 33 procent, tulp 18,5 procent en chrysant 11 procent.

Valentijnsdag viel vorig jaar in de pre-coronatijd. De grote vraag naar bloemen onderstreept de belangrijke rol die bloemen spelen in het maatschappelijk verkeer. Niet alleen in Nederland, maar ook elders in Europa. Het overgrote deel van hetgeen verhandeld wordt, is immers voor de export, aldus FloraHolland.

Lees hier hoe exporteurs de Valentijnperiode ervoeren.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties