Marco Maasse, directeur van VBW, is trots op de veerkracht van bloemisten, zzp’ers en ozp’ers, van iedereen die zich professioneel met bloemen en planten bezighoudt in deze coronacrisis. ‘Na de eerste paniek afgelopen weekend, merken we dat ondernemers zich her en der weer aan het herpakken zijn.’ Wel benadrukt hij dat er bedrijven zijn die het ‘echt heel erg moeilijk hebben en dreigen om te vallen. Dat zijn schrijnende gevallen, waar we natuurlijk helemaal niet trots op zijn.’
Ook is Maasse blij verrast door alle positieve initiatieven die bloemisten, kwekers en consumenten organiseren om bloemen en planten onder de aandacht te houden van klanten. ‘Deze acties zijn helaas natuurlijk noodgedwongen, maar kennelijk hebben we dat positieve ook in ons. Samen staan we sterker, dat is wel duidelijk.’
Sinds gisteren, 17 maart, heeft VBW zich aangesloten bij INretail: de brancheorganisatie voor (e)retailers in de non-food. ‘We zijn al aangesloten bij MKB-Nederland en Detailhandel Nederland, maar ook voor ons geldt: samen staan we sterker. Met INretail kunnen we goed schakelen over allerlei thema’s die met corona te maken hebben en zo spreken we met één mond in ons overleg met Den Haag.’ Met de noodmaatregelen die het kabinet op dinsdag presenteerde is VBW vooralsnog tevreden, maar er zitten ook haken en ogen aan. ‘In de basis zijn we happy, maar voor sommige ondernemers zal het niet voldoende zijn.’
Geen glazen bol
Maasse vindt het moeilijk om te voorspellen wat er de komende maanden gaat gebeuren bij bloemistwinkeliers. Hij hoopt van harte dat de winkels niet dicht hoeven, maar respecteert het als dit niet anders kan. ‘De volksgezondheid staat voorop.’ Wel hoop hij dan dat de regels voor alle winkeliers hetzelfde zijn: dat iedereen bloemen mag blijven bezorgen en niet bijvoorbeeld alleen de supermarkten. Maar ik hoop dat we met de huidige maatregelen de virusuitbraak kunnen afvlakken en dat iedereen daarna de draad weer oppakt. Als dit niet gebeurt, kan het nog wel eens heel lang gaan duren.’
Corona eerste hulp
Zelf heeft de brancheorganisatie ook maatregelen genomen. De buitendienstmedewerkers gaan niet meer persoonlijk op bezoek bij bloemisten, maar zijn ‘omgeturnd’ tot de corona eerste hulp dienst. Zij staan alle bellers te woord en beantwoorden mailtjes. De meeste werknemers die normaal op kantoor zijn, werken thuis. ‘Het is topdrukte, maar het werk gaat zoveel mogelijk gewoon door, juist nu! Onze taak is zoveel mogelijk juiste en nuttige informatie te geven.’
In Bloem&Blad 3, die verschijnt op 3 april, meer aandacht voor de gevolgen van de coronacrisis. Abonnees van Bloem&Blad krijgen deze week ook het Vakblad voor de Bloemisterij toegestuurd, dat voor een groot deel in het teken staat van de corona.
Dit artikel verder lezen?
Nog geen abonnee?
Uw voordelen
- Het betrouwbare vakblad tien keer per jaar bij u op de deurmat
- Vakinformatie over alle facetten van de bloemendetailhandel, de bedrijfsvoering, productpresentatie, verkoop en personeelsbeleid
- Toegang tot online besloten artikelen en data
- Exclusieve toegang tot digitale vakbladen database