In navolging van de gemeente Utrecht gaat nu ook Amsterdam haltes voor het openbaar vervoer in de stad vergroenen. Als proef wordt gestart met twee tramhaltes, op het Weteringcircuit en op het Marnixplein.
De abri op het Weteringcircuit (halte Vijzelgracht) heeft een groen dak én een groene wand. Ook heeft deze een eigen irrigatiesysteem dat werkt op regenwater. In de grond zit een pompkelder waarin regenwater wordt opgevangen. Dit regenwater wordt gebruikt om de planten in de wand volledig automatisch water te geven. De abri op het Marnixplein heeft alleen een groen dak.
De proef met de groene haltes wordt uitgevoerd samen met JCDecaux, de exploitant van de abri’s. Als het experiment succesvol verloopt, gaat de gemeente kijken of op meer locaties groene abri’s kunnen worden gerealiseerd.
Reacties niet positief
De reacties op de website van de gemeente Amsterdam zijn niet louter positief. Diverse inwoners vragen zich af wat de kosten zijn van het experiment. Ook wordt getwijfeld aan het nut van de groene haltes.
Zo zegt Nikki: „Als er meer groene trams, watertaxi’s en bussen gaan rijden en energieverspilling als terrasverwarming en airco’s en auto’s verboden worden, dan kun je gewoon plantsoenen aanleggen en onderhouden, en groene daken en daken die energie opleveren en meer bomen planten, en dan heb je zo’n tramhalte helemaal niet nodig.”
Ook roepen inwoners de proef met de CityTrees in herinnering. Deze zouden fijnstof afvangen en volgens de producent evenveel lucht zuiveren als 275 stadsbomen. In de praktijk is het effect van de groene panelen nooit bewezen.