ABN Amro: Meer export, toch prijsdruk

In de eerste helft van 2014 zijn er meer pot- en tuinplanten geëxporteerd, maar staan de prijzen toch onder druk. Dat meldt ABN Amro is een rapportage over de handel.

In totaal ging er in euro’s uitgedrukt 5,5% meer de grens over in vergelijking met het eerste half jaar in 2013. De bank noemt het een prositieve ontwikkeling die te danken is aan gunstig voorjaarsweer – zeker in vergelijking met een jaar er voor – en de eerste tekenen van economisch herstel. Maar omdat het besteedbaar inkomen van de consumenten in veel landen onder druk staat en het consumentenvertrouwen wel herstelt maar nog niet bijster hoog is, wordt de hand op de knip gehouden. Zeker als het gaat om de aanschaf van niet-levensbehoeften als tuinplanten. Dan blijft het bij de aanschaf van planten in kleinere potmaten waar snel sprake is van prijsdruk.

Naar alle bestemmingen in Europa zijn meer planten gegaan, uitgezonderd Rusland. Deze voormalige groeimarkt ziet de waarde van de roebel dalen – wat Nederlands product relatief duurder maakt – en heeft de grenzen voor Nederlandse planten gesloten in een conflict over de inspecties. Dat resulteert volgens de rapportage van de bank in een krimp van de export van rond 8%.

Binnenlandse markt
In de tuinplantenhandel stelt ABN Amro vast dat de aanvoer ongeveer gelijk was aan vorig jaar. Op de binnenlandse markt lag de prijs ongeveer 3% lager dan dezelfde periode in 2013 (zie onderstaande grafiek). Met name in februari en maart kelderde de gemiddelde prijs bij een fors hogere aanvoer in vergelijking met het jaar er voor. Daardoor is de financiële positie van veel tuinplantentelers volgens ABN Amro verder onder druk komen te staan.

Kansen
Voor het komende half jaar is de bank optimistisch. Het economisch herstel zet door in Nederland en Europa, zo wordt voorspeld. De woningmarkt trekt op de binnenlandse markt aan. Daarnaast ziet ABN Amro een kans is het rapport van Greenpeace over residuën van middelen op planten. Nederlandse kwekers kunnen door stappen in duurzaamheid te zetten zich onderscheiden op de markt. Ketenvorming kan de kwekers ook winst opleveren.