De verwachting is dat bij Duitse consumenten de vraag naar duurzaam geproduceerde bloemen en planten de komende jaren zal toenemen. Duitse retailers nemen hierop een voorschot en schroeven de duurzaamheidseisen richting hun leveranciers verder op.
„We krijgen wel eens het idee dat sommige Duitse bedrijven verder gaan in hun duurzaamheidseisen, dan dat de wens van consumenten is”, zegt Andreas Löbke van het Duitse onderzoeksbureau Co Concept. Maar dat neemt volgens hem niet weg dat duurzaamheid de komende jaren een blijvend thema is. Uit diverse onderzoeken blijkt dat momenteel zo’n 20% van de Duitse consumenten rekening houdt met duurzaamheid bij de aankoop van bloemen en planten. Naar verwachting zal dit percentage de komende jaren stijgen. „We zien op consumentenniveau een duurzaamheidstrend die op steeds meer bedrijven in de keten zijn uitwerking zal hebben”, aldus Löbke.
’Duurzaam is ook abstract’
Ook Antje Verstl van het Duitse marketingbureau Dendron Akademie, ziet dat met name de generaties X (1956-1986), Y (1982-2001) en Z (vanaf 1992), kortom globaal iedereen onder de 60 jaar, een toenemende belangstelling heeft voor duurzame onderwerpen. Maar tevens ziet zij dat veel van die onderwerpen voor consumenten ook erg abstract zijn. „Klimaat, zero waste, biodiversiteit. Consumenten weten niet altijd wat ze hier precies mee moeten. Bovendien hebben ze hiervoor misschien wel interesse, de bereidheid om hier meer geld aan uit te geven is veel lager”, aldus Verstl.
Lees hier het volledige artikel van redacteur Ron Barendse over duurzaamheid op de Duitse markt voor bloemen en planten in het digitale magazine van het Vakblad voor de Bloemisterij van deze week.