Story Telling is daarbij één van de meest gehoorde termen. Kies je target, vertel je klant wat je doet, betrek hem daarbij en vergeet zeker niet de nieuwe mogelijkheden van e-commerce en social media te gebruiken. Hoeveel volgers heeft úw bedrijf al op Instagram of Pinterest? En hoe verhoudt zich dat met uw concurrentie? Kent de klant uw gehele productportefeuille? Valt uw brand überhaupt wel op?
De dagen erop bezochten we kwekerijen. Ieder met unieke verhalen. Van fair trade rozen tot biologische bestrijding. En van alternatieve verpakkingsmaterialen vervaardigd uit mais en jute tot specialisten in geverfde rozen. Goed bezig allemaal. Maar deze verhalen bereiken vrijwel geen bloemist of consument. Pak die kans en ‘tell your story!’
Kansen te over en zo ook deze week. Maak van de nood, een deugd! De onrust van de afgelopen tijd is niemand ontgaan. We hebben twee zeer turbulente weken achter de rug. Als gevolg van de afgeschafte brandstofsubsidie kwamen tientallen inheemse bevolkingsgroepen in opstand en legden het hele land plat. Protesten, wegblokkades, vandalisme en agressiviteit is wat dagenlang volgde.
Vele tientallen kwekerijen moesten noodgedwongen het werk stilleggen en de kassen verlaten. Kantoorruimtes werden geplunderd. En medewerkers die toch probeerden te oogsten, liepen kans gegijzeld te worden. Gelukkig konden spuitteams in het diepste geheim ’s nachts de kassen insluipen om mogelijke ziektes te onderdrukken. Dappere ingenieurs hielden stiekem de bewatering op peil. En bloementransporteurs bereikten pas veelal na urenlang omzwerven over onverharde wegen de luchthaven van Quito. Sommigen pas na meerdere lekgestoken banden en onderhandelingen met stakers.
De rust is inmiddels teruggekeerd. Maar mocht u van de week een bosje Ecuadoraanse rozen in de winkel zien staan? Sta er gerust even bij stil, want….. There’s a long story to tell.
Victor van Dijk,
Area manager Zuid-Amerika, FleuraMetz