Rozenpluksters in Afrika krijgen te weinig betaald, zo weet Hivos, en de schuld hiervan zou in elk geval voor een deel bij de supermarkt liggen. Om hier een mouw aan te passen, zouden zij precies 13 cent op de prijs van een bosje moeten doen. Maar dat doen zij niet, weet alweer Hivos, en daarom heeft men een middel uitgebroed hen alsnog te bewegen om, bijvoorbeeld, meer moeite te doen inzicht te krijgen in de keten, met leveranciers om tafel te gaan, plannen te formuleren, etc.
Om inzichtelijk te krijgen in hoeverre men deze stappen zet of al gezet heeft, presenteert Hivos kortom het ‘Hallo-supermarkt-hoe-moeilijk-kan-het-zijn?-spel’. Feitelijk is dit niet meer dan een tabel met punten, die Hivos de ‘deelnemers’ toekent voor iedere stap in de ‘goede’ richting.
Hivos is al meer dan een jaar met de supermarkten in gesprek zijn om hen te bewegen mee te werken aan het creëren van fatsoenlijke betaling op de Afrikaanse kwekerij. Van de acht door Hivos benaderde supermarkten hebben er vijf (Albert Heijn, Aldi, Coop, Jumbo en Lidl) medewerking verleend aan de campagne. De overige drie (Deen, Dirk en PLUS) zouden vooralsnog voor de eer bedankt hebben. Deze acht supermarkten zijn door Hivos gekozen vanwege hun marktaandeel in de bloemenindustrie in Nederland.
Ook rozenteler ter verantwoording
Vorig jaar riep Hivos ook via een ludieke actie de gehele keten ter verantwoording. Namelijk via het Power Flower Girls, een stoere Afrikaanse vrouwenrapgroep die door muziek strijdt voor een leefbaar loon voor de Afrikaanse bloemenpluksters. In het kader van de campagne ‘Small Change Big Deal’ brachten zij rondom Valentijnsdag hun videoclip ‘Small Change Big Deal’ uit, waarin ze verhaal halen bij de rozenteler, de veiling, de supermarkt en de consument.