Het aandeel van verkoop van meerjarige tuinplanten via internet bedraagt 2%. Het aandeel stijgt wel licht. Dat zei Michael Gommeren van HAS Hogeschool in Den Bosch tijdens ‘Rond de groene tafel’ in Zundert.
De derde derde sessie van ‘Rond de groene tafel’ bij GrootGroenPlus ging woensdag over verkoop van planten via internet. De conclusie is dat een webshop meer werk is en complexer dan mensen denken. Veel webshops redden het niet omdat ze het half doen.
Voor kwekers als Paul Machielsen van kwekerij Abbing heeft de webshop een meerwaarde, omdat je er andere doelgroepen mee bereikt en ook klanten die verder bij het bedrijf vandaan wonen. „Het web is een verlengstuk van je winkel. Je kunt zo maatwerk leveren en je direct op de eindklant richten.”
Mannen kopen meer via internet
Volgens Gommeren is de verdeling vrouwen en mannen die op internet kopen 60-40%. „Interessant is dat ook steeds meer mannen via internet kopen. Ook oriënteren klanten zich vooraf via internet op hun aankopen die ze later in de winkel doen.”
Klanten beschouwen volgens Gommeren informatie op internet ook als betrouwbaarder dan de verkoper op de winkelvloer.