De organisatie van de Floriade Almere 2022 heeft Jan Mauritz aangesteld als projectmanager inzendingen vanuit de hele Nederlandse tuinbouw.
Met de aanstelling heeft Mauritz een nog grotere rol gekregen dan bij de vorige Floriade, in 2012 in Venlo. Daar was hij belast met sierteelt en uitgangsmaterialen. Voor de Floriade in Almere is Mauritz projectmanager voor alle inzendingen, ook vanuit de agro- en foodsector.
Mauritz voert het project gezamenlijk uit met Annoncé Management, bedrijf van Charlotte Mauritz die ervaring heeft in de internationale food- en exportmarketing en horeca. Dat komt volgens de sortimentsdeskundige goed van pas bij de nieuwe Floriade. Die staat in het teken van De Groene Stad, maar de koppeling met voedsel is net zo belangrijk.
Mauritz en Mauritz zijn inmiddels actief aan de slag met toekomstige inzendingen, en bedrijven en instellingen hiervoor warm te maken. „We benaderen ze volgens de ambachtelijke methode”, zegt Mauritz. „Gewoon bellen en afspraken maken. We hebben nu al 7 inzendingen en 30 afspraken staan.”
Mauritz is groot voorstander van de promotie van uitgangsmaterialen op de Floriade. „Alles begint bij uitgangsmaterialen, van zaad tot tomaat en van stekje tot laanboom”, legt hij uit. „Daar is geen enkel land ter wereld zo groot en innovatief in als Nederland.”
Hij begrijpt dat de Floriade zich ook zal richten op vakgenoten middels excursies en handelsmissies, maar de grootste groep bezoekers zullen toch de gemiddelde Nederlanders zijn. „Daar moet je je op richten: ome Jaap en tante Co die met het gezin een dagje uit gaan, van de bloemenpracht willen genieten, willen leren van de tuinbouw, een patatje en een ijsje eten met de kinderen.”
Dendroloog Jaap Smit is nauw betrokken bij de aanleg van het arboretum op de Floriade in Almere. Dat is dus een ander project dan hetgeen Mauritz nu uitvoert. „Daar waar we elkaar kunnen versterken, gaan we dat doen”, laat Smit weten.
Dit artikel verder lezen?
Nog geen abonnee?
Uw voordelen
- Waardevolle vakinformatie in de boomkwekerij en vaste planten
- Profiteer van onze aanbiedingen en ervaar De Boomkwekerij
- Tweewekelijks ons digitale magazine in je e-mail en/of
- Ontvang elke twee weken het tijdschrift De Boomkwekerij