Telers en veredelaars van anthurium hebben €16.158 ingezameld voor de Nederlandse en Duitse Hartstichting. Dat is bijna de helft van de totale opbrengst in 2017, de hoogste jaarscore tot nu: €30.125. Daar is een reden voor.
Claudia Broch, ambassadeur van de Stichting Promotie Anthurium (pot- en snijanthurium) verklaart waarom het totaalbedrag in 2017 flink hoger was. „Tot 2018 was vanuit de promotiepot van het anthuriumvak jaarlijks €10.000 voor de Hartstichting. Afgelopen jaar is dat geld voor het eerst gebruikt om de inzamelingsactie voor de Hartstichting nog actiever te promoten bij retailers en exporteurs. Consumenten betalen per actieproduct zowel bij pot- als snijanthurium €1 extra. Die euro is voor de Hartstichting. Zo halen we nu geld op. Die insteek houden we vast.”
Ambitieuze plan voor 2019
Telers en veredelaars van anthurium haalden met diverse acties sinds 2014 al ruim €105.000 op voor de Nederlandse en Duitse Hartstichting. Dit jaar is het doel 100.000 anthurium potplanten te verkopen en 10.000 anthuriumboeketten. Als dat lukt is, zal de eindscore in 2019 €110.000 bedragen. Broch: „Het is ambitieus, maar we zijn al met diverse partijen in gesprek over de anthuriumactie. Als zij het oppakken, kan er een mooi bedrag opgehaald worden.”
Meer opgehaald dan €16.158
De Duitse Hartstichting kreeg onlangs op haar kantoor in Frankfurt een donatie van €7.762 van de Nederlandse telers en veredelaars van anthurium. Eerder overhandigden zij al €8.396 aan de Nederlandse Hartstichting. Het bleef niet bij het totaalbedrag van €16.158.
De Hartstichting ontving afgelopen jaar tevens €3.000 door de verkoop van een schilderij van de nieuwe potanthurium Livium. Daarnaast haalde veredelaar Anthura € 27.893 op voor de Hartstichting bij het afsluitende feest ter gelegenheid van haar 80-jarig jubileum.