Met een toko vol trendy vazen en mooie bloemen trek je echt geen nieuwe klanten. Helaas. Want die leuke trendy spullen zijn overal te koop. En goedkoper ook nog. Om vandaag de dag klanten naar je winkel te lokken moet je met een ’verhaal’ komen. Dát is de nieuwste trend.
Kijk maar eens naar de mode en de culinaire wereld. Daar draait het allemaal om beleving. Je koopt een tweedehands kledingstuk met een foto en verhaal van de vorige eigenaar (zelf gezien, Berlijn). Fantastisch bedacht. Sterrenrestaurant Noma serveert volop eetbare bloemen, onder meer in een terracotta bloempotje (zelf gehoord, Kopenhagen).
’De bloemist van de toekomst verkoopt gezonde levensstijl’, kopt Intogreen op haar site. Je verkoopt geen bloemen, je verkoopt geluk, blijheid. Je verkoopt ook geen planten, maar schone lucht, gezondheid en betere concentratie. Ik ben enthousiast. Ik vind dit prachtige cadeaus voor mijn vrienden, (studerende) kinderen, neven en nichten.
Ik weet er nog een: bij een bruiloft of jubileum verkoop je eetbare bloemen als kleurenfeest en verleiding. De bloemstylist van de toekomst is ook woordstylist. En wat zo mooi is: geluk en schone lucht mogen gerust wat kosten. Creatief schikken met woorden… ik hoor de kassa rinkelen.
Anna Koster