,,Ik kan geen stageplek vinden’’, zegt Kim. ,,Ik heb alle bloemenwinkels in Heerhugowaard gevraagd’’. ,,Amsterdam’’, zeg ik. ,,De wereld is groter dan Heerhugowaard. Kom uit je comfortzone en ga naar Amsterdam, je weet niet wat je meemaakt’’. Ze keek me aan alsof ik haar vroeg bloemen op te eten.
Maar ze ging toch naar Amsterdam voor haar stage en daarna wilde ze naar New York.
Verder kijken dan je gewend bent. Dat is altijd winst. Zo was ik laatst bij een presentatie over de deeleconomie. ’Delen is het nieuwe hebben’. Denk jij dat ontwikkelingen zoals de deeleconomie, met Airbnb en Uber, alleen nuttig zijn voor je vakantie, maar niet bruikbaar voor je bedrijf? Droom dan maar lekker verder. Want dan slaat de economie jóu over. Trouwens, je klanten binnenkort ook. Droom jij je kassa dan maar vol.
This is your wake-up call. Dus: laat jouw klanten uit het bejaardenhuis hippe kerstballen voor je winkel breien. In ruil voor bloemen die je op zaterdagmiddag over hebt. Of sluit zo’n bloemenruil met het groene (v)mbo. Komt een klas studenten jouw etalage eens opnieuw inrichten. Een win-winsituatie waarvoor je wel eerst uit je comfortzone moet komen.
Anna Koster