We leven niet in een tijdperk van verandering maar in een verandering van tijdperk. Het is meekantelen of sneuvelen, zegt professor Jan Rotmans. Al tien jaar zegt hij dat de economie zo niet langer kan . Langzaamaan gaan mensen hem geloven. Hij heeft een goed verhaal. Met hem zou ik best eens een veldboeket willen plukken.
Economie 3.0: duurzaam, consuminderen, van commercieel naar sociaal ondernemen. Delen is het nieuwe hebben. Alles verandert.
De uitvinding van de 3d-printer maakt de consument tot producent. Wat betekent het voor jou als de klant zelf zijn bloemenvaas uitprint?
Voor nieuwe ideeën zijn dwarsdenkers en friskijkers nodig. Zo noemt Rotmans creatievelingen die buiten de gebaande paden gaan. Wij maken mooie dingen maar het verhaal kan beter. Natuurlijk hebben we onze eigen kwartiermakers met shop in shop, pop-up winkels en de verrassende samenwerking van Frederique’s Choise met KLM. Hoe kom jij aan goede ideeën voor de economie 3.0? Beleg eens
een thema-avond met klanten, een leverancier, een succesvolle ex-ondernemer, personeel, een kunstenaar en óók die stagiair. Studenten hebben frisse, originele ideeën. Laat ze meedenken over verdienmodellen, samenwerkingen en valentijnsprojecten. Verwen ze die avond en bedank ze met een bloemetje. Want bloemen komen gelukkig nog niet uit de printer.
Anna Koster