Een toenemend aantal hoveniers koopt via een webshop in, maar een echte vlucht lijkt het nog niet te nemen. Veel hoveniers sturen bij voorkeur via de mail hun plantenlijstje door. Dat is volgens sommigen sneller dan zelf online bestellen. Toch zien cash-and-carry’s het aantal hoveniers dat fysiek langskomt afnemen.
Voor hoveniers die online willen inkopen zijn er bij leveranciers inmiddels ruimschoots mogelijkheden om dit volledig online te doen. Sowieso bij veel cash-and-carry’s, maar ook een toenemend aantal grote kwekers heeft inmiddels een eigen webshop. Tuin en Landschap peilde bij betrokkenen wat de ontwikkelingen zijn op dit gebied.
Duidelijk is dat de verschillen tussen hoveniers groot zijn als het gaat over de manier van inkopen. Waar de een zich richt op duurzame inkoop, is duurzaamheid voor een ander niet van belang. En waar de een volledig digitaal inkoopt, ziet een collega hiervan niet de voordelen in.
’Webshop is zoektocht’
Remco Kraan, van Kraan Groenvoorziening in het Friese Luinjeberd, koopt zo goed als niets via een webshop. Snelheid speelt daarbij volgens hem een grote rol. „Als ik op een klus ben waar ik uitval zie, dan wil ik dat direct bijbestellen. Een belletje vind ik dan het handigste”, aldus de hovenier die voor z’n inkoop gebruik maakt van Greensales Pieter van der Linden in Noordscheschut en Balk.
„Ik kan ook hun webshop gebruiken, maar dat doe ik eigenlijk zelden. Als ik een beplantingslijst heb, stuur ik deze via de mail door en zij zoeken dit bij elkaar. Als ik twintig soorten planten zelf via de webshop ga bestellen, ben ik veel langer bezig. Dat is echt een zoektocht in het enorme sortiment. Ik ben dan ook blij dat Greensales deze service biedt”, zegt de hovenier tijdens zijn bezoek aan de stand van Greensales Pieter van der Linden tijdens de Groene Sector Vakbeurs. Om dezelfde reden koopt Kraan niets rechtstreeks bij kwekers. „Dat zou me veel te veel tijd kosten.”
Pieter van der Linden herkent de werkwijze van Kraan. „Veel hoveniers willen ontzorgd worden. Zeker in deze tijden waarin zij het heel druk hebben.” Wel ziet Van der Linden dat steeds meer hoveniers via de webshop bestellen, maar echt hard gaat die ontwikkeling niet volgens de cash-and-carry-eigenaar.
Minder bezoek cash-and-carry
Toch ziet Van der Linden dat het aantal bezoekers aan de fysieke cash-and-carry afneemt, maar dat komt zeker niet alleen door de opkomst van webshops. „Omdat hoveniers het druk hebben komen ze minder vaak naar de cash-and-carry, en laten ze steeds vaker de planten bezorgen. Vooral het bezorgen op de projectlocatie neemt toe.”
Van der Linden schat dat inmiddels nog maximaal 25% van de planten door klanten op de cash-and-carry wordt opgehaald en 75% via mail, webshop of telefoon wordt besteld. „Onze cash-and-carry ontwikkelt zich steeds meer tot een showroom waar we ook bijzondere planten kunnen laten zien. De loods is meer dan voorheen een plek waar de logistiek plaatsvindt. Op deze plek worden bestellingen klaargemaakt van planten die door kwekers worden geleverd en worden samengevoegd met planten die we uit onze cash-and-carry halen”, aldus Van der Linden.
Hans Rozenveld uit Gieten koopt via verschillende kanalen in: een belangrijk deel via Groen Groep Eelde en Greensales Pieter van der Linden, maar ook rechtstreeks bij kwekers. „Mijn collega is ex-rozenkweker en kent veel kwekers. Dat maakt het laagdrempeliger om rechtstreeks bij kwekers in te kopen. Bovendien is het bij grote aantallen voordeliger.”
Bij Groen Groep Eelde en Greensales Pieter van der Linden bestelt Rozenveld wel voornamelijk via de webshop van deze bedrijven. „Beide zijn voor mij te ver om even op en neer te rijden. Bovendien gebruik ik de webshop ook om van daaruit offertes voor mijn klanten te maken.”
Alles online
Sjaak Willemstein uit Waddinxveen koopt zo goed als alles online. Hij doet dat bij de webshop van het Greenlink. „Het bedrijf ligt bij mij om de hoek, maar ik kom er bijna nooit.” Sinds een jaar of vier gebruikt Willemstein de webshop en dat heeft volgens hem een aantal belangrijke voordelen boven andere manieren van inkopen.
Bij het maken van een tuin kijkt Willemstein al in het voortraject in de webshop wat er beschikbaar is. „Als iets niet leverbaar is, kan ik direct een vervanger in mijn plannen opnemen. Dat geldt ook voor het moment dat ik definitief ga bestellen: dan kan ik in de webshop een definitieve bestelling plaatsen die ook daadwerkelijk leverbaar is. Dat werkt veel prettiger dan wanneer ik mijn beplantingslijst doorstuur en na twee dagen doorkrijg dat bepaalde planten niet leverbaar zijn. Daarmee voorkom ik bovendien dat een leverancier zelf een vervanger zoekt.” Hij noemt het ook een voordeel dat via de website gemaakte offertes makkelijk kunnen worden omgezet naar een definitieve bestelling.
Willemstein kijkt met gemende gevoelens naar collega’s die bij een cash-and-carry inkopen. „Ik zie collega’s die vier of vijf uur rondlopen, soms met hun klant. Maar worden die uren wel betaald? Bovendien kopen klanten wat er op dat moment mooi bijstaat. Wij streven naar een tuin die qua eindbeeld jaarrond wat te bieden heeft, dat is toch een andere manier van inkopen.”
Dit artikel verder lezen?
Nog geen abonnee?
Uw voordelen
- Profiteer van onze aanbiedingen en ervaar Tuin en Landschap
- Tweewekelijks ons digitale magazine in je e-mail en/of
- Ontvang elke twee weken het tijdschrift Tuin en Landschap