De komende jaren neemt de groei in de retailsector af. Retailers zullen zich moeten focussen op het winnen van marktaandeel, alleen is dat lastig omdat steeds meer partijen een plek in de retailsector kunnen gaan veroveren. Dit vraagt om (nieuwe vormen van) samenwerking, zo houdt Rabobank in haar rapport ‘Retailing Byond Borders’ voor.
De particuliere consumptie neemt in 2019 en 2020 af. Rabobank verwacht dat de retailsector nog een groei kan doormaken, maar geeft aan dat dit maximaal op het niveau van de inflatie zal komen te liggen.
Deze verwachting is gebaseerd op diverse economische factoren, maar er zijn ook structurele trends die de groei in de retailsector drukken. Zoals de vergrijzing en het feit dat bezit van spullen minder belangrijk wordt. Het groeiende aantal eenpersoonshuishoudens zal de koopkracht drukken. Daarnaast krijgen retailers ook te maken met meer concurrentie.
Rabobank geeft aan dat de traditonele waardeketen (producent-groothandel-retailer-klant) zal veranderen. Voor alle ketenpartijen wordt het steeds meer mogelijk (bijvoorbeeld door technologische vernieuwingen) om een plek in de retailsector te veroveren. Dit alles leidt tot een ‘waardewiel’, waarin de klant centraal staat en waar er heel veel manieren zijn om die klant te bereiken. Dit kan een bedreiging zijn voor retailers, maar volgens Rabobank biedt het ook kansen.
Retailers moeten zich bezinnen op een andere strategie. Er zullen nieuwe samenwerkingen met nieuwe of bestaande spelers moeten gaan ontstaan. Een retailer moet dan wel onderscheidend zijn in product, prijs, service, beschikbaarheid of beleving. Ook moet er een goede bereidheid zijn om samen te werken. Rabobank stelt in haar rapport dat het hieraan soms ontbreekt.