Nederlanders kopen steeds meer online en steeds vaker doen ze dit via de smartphone. Maar ook zeggen vier van de vijf Nederlanders niet zonder fysieke winkel te kunnen. Dit blijkt uit het ’Whats Happening Online’-onderzoek van Ruigrok NetPanel.
Online shoppen gebeurt nog steeds het meest via de laptop of desktop, maar de smartphone is bezig aan een stevige inhaalrace. Alle leeftijdsgroepen zijn het afgelopen jaar meer gaan shoppen via hun mobiel. De millennial (21-35 jaar) koopt veruit het vaakst iets via zijn smartphone. Nederlanders van 36 jaar en ouder doen nog altijd liever aankopen via de tablet.
Privacy
Online shoppen neemt dus toe, maar dat geldt niet voor het gevoel dat online de privacy goed beschermd is. Meer dan de helft van de babyboomers (56+) maakt zich zorgen over de veiligheid van zijn persoonlijke gegevens op internet. Dit is zelfs meer dan vorig jaar: 45% in 2015 en 52% in 2016. Van de jongeren is slechts een kwart wel eens bezorgd over zijn privacy.
Hoewel de populariteit iets afneemt, blijft IDEAL veruit de meest populaire betaalmethode (77%).
Ook fysieke winkels
Uit het onderzoek blijkt dat bijna vier op vijf Nederlanders niet zonder de vertrouwde winkels kunnen. Met name voor dagelijkse boodschappen, meubels en kleding lopen mensen graag even een winkel binnen. Ook de toekomst lijkt rooskleurig voor winkeliers: bijna driekwart van de Nederlanders denkt niet dat winkels in de toekomst overbodig zullen worden, ook niet in 2025.
Ruigrok NetPanel voert het onderzoek ’What’s Happening Online’ sinds 2007 jaarlijks uit.
Bron: Ruigrok NetPanel | Foto: Paula van der Hulst