De tulpenbroeiers hebben het promotioneel prima voor elkaar. Met een relatief klein budget genereren ze tot over de landsgrenzen veel media-aandacht. De pluktuin op de Dam in Amsterdam op de derde zaterdag in januari, hét symbool van hun zelfbedachte Nationale Tulpendag, staat als een huis. Meer marges maken via marketing is nog een dingetje.
De edities 8 t/m 12 van de tulpenpluktuin in Amsterdam gaan er ook komen, want de broeiers keurden het voorgestelde promotieplan voor de periode 2019-2023 unaniem goed. Dat gebeurde woensdag 28 november tijdens de productbijeenkomst tulp in het AFAS-stadion van AZ in Alkmaar.
Broeiers gaan 0,05% over hun omzet tulp afdragen voor promotie en ook vier niet-leden van Royal FloraHolland hebben daar geld voor over. Samen brengen ze jaarlijks zo’n €150.000 bijeen. Het merendeel daarvan gaat op aan de pluktuin en alles wat daar omheen georganiseerd wordt. „Dus als jullie omzet daalt, gaat jullie budget voor promotie omlaag?”, plaagde gastspreker Harry Kloppenburg, directeur sales en marketing bij Dümmen Orange, de zaal met ruim tweehonderd broeiers, handelaren en veredelaars die met tulp actief zijn.