Relatiedag Anthura zet online kansen bloemenverkoop centraal

Anthura organiseerde 7 april de jaarlijkse relatiedag voor snijanthurium. Bricks & Clicks was het thema op deze drukbezochte bijeenkomst. Hoe kunnen online en offline elkaar versterken en hoe kan consumenten een ‘bloemenbeleving’ worden geboden?

Aanleiding voor dit thema is het feit dat de fysieke retail flink onder druk staat, terwijl aan de andere kant voor online retail de bomen tot in de hemel lijken te groeien. De vraag of hier ook kansen liggen voor de verkoop van bloemen stond centraal. Gastsprekers waren Mark Kolster van Naturals en Nicky Verbaan en Chris Geertsma van Flowder.com.

Kolster schetste eerst de bedreigingen voor bloemisten, zoals het grillige koopgedrag van de consument, de daling van het aantal bloemisten en het feit dat jongeren minder vaak voor het vak kiezen. Volgens de ondernemer bieden voornamelijk het internet en landelijke bezorging grote kansen voor de branche. Zijn overlevingstip voor bloemisten was dan ook dat bloemisten een onderscheidend concept moeten hebben om consumenten aan zich te kunnen binden.

Lifestyle product
Nicky Verbaan en Chris Geertsma spraken namens Flowder.com, een nieuw digitaal platform voor het bestellen van bloemen. Flowder zet bloemen als lifestyle product in de markt en legt daarmee de nadruk op beleving en emotie. Flowder heeft zichzelf als doel gesteld om consumenten het wow-gevoel te bezorgen, of zoals zij het zeggen: ‘Flowder up!’

Bron en foto: Anthura