Home Vakblad voor de Bloemisterij Ondernemen Verkoop roos bij retailers loopt terug

Verkoop roos bij retailers loopt terug

0
Verkoop roos bij retailers loopt terug

Vandaag zit ik weer in het vliegtuig onderweg naar Kenia. Het doel van de reis is het evalueren en afsluiten van het jaar 2018 en ook het maken van plannen voor 2019. Zittend in een vliegtuig geeft me letterlijk en figuurlijk de kans om met een helicopterview terug en vooruit te kijken. Ik neem u hier graag een stukje in mee.

Het was een extreem jaar; zowel aan de productiekant als ook in de uiteindelijke markt in Europa. Tijdens en na de IFTF-beurs in Nederland hebben we hier ook al over gesproken met diverse kwekers en klanten. Hoge temperaturen boven de 25°C in de zomer zorgden bij de meeste retailklanten voor een lagere omzet in de bloemenschappen. Daarnaast ging in Finland bijvoorbeeld de verkoop moeizaam door een te koude winter. Het zal toch niet elk jaar zo gaan worden?

Een andere rode draad is de stabiliserende of zelfs teruglopende verkoop van rozen bij veel retailers. In het goedkope segment is de consument misschien wel uitgekeken op het standaard bosje rozen. De eventuele groei zit in het premium segment (grootbloemig), maar eigenlijk nog meer in de seizoensproducten. Zowel (rozen)kwekers als wij (service provider) moeten beter inspelen op de seizoenen met soorten, kleuren en combinaties van beide. Ik weet dat gewassen worden neergezet voor meerdere jaren met ook productie van kleuren en soorten gelijkmatig verdeeld over het jaar. Echter, het heeft geen zin om bloemen te sturen die bij de retailer in de afvalbak verdwijnen. Dat is niet duurzaam. Het is dan beter om dit product bij de kweker te houden en hiervoor deels te betalen. Dat kan omdat we in staat zijn steeds minder ‘waste’ in de keten te realiseren.

Wat betreft seizoensproducten: consumenten willen graag iets anders in huis en zijn daarvoor ook best bereid te betalen. Als Xpol breiden wij het assortiment ook in 2019 uit met andere producten, kwekers en landen. Roos blijft ons belangrijkste product, maar we moeten blijven innoveren. Anders gaat het uiteindelijk alleen maar weer over de prijs en niet over de waarde voor de consument. En daar is het toch ook een veel te mooi product voor?

Een verdere verbetering van kwaliteit, de juiste soorten en kleuren en een nog scherpere planning en communicatie helpen om in 2019 verder in te zetten op een nog beter op de consument afgestemd aanbod. Op naar 2019!

Deze column van Tom Vermeer staat in het Vakblad voor de Bloemisterij van vrijdag 30 november 2018. Het vakblad digitaal lezen? Kijk op mijnbloemisterij.nl

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties