Bloemisten uit de kleren voor ‘eerlijke Valentijn’

Drie bloemisten zijn uit de kleren gegaan voor de Hivos-campagne voor ‘eerlijke valentijnsbloemen’. Met deze actie willen de bloemisten klanten informeren over duurzaam geteelde rozen uit Afrika.

De Amsterdamse bloemist Marco Scheepstra verkoopt eerlijke bloemen. In aanloop naar Valentijnsdag, komende zondag, krijgt hij steeds meer vraag naar rozen met een keurmerk. Om klanten over de streep te trekken om deze bloemen te kopen, trok hij zijn kleren uit. Net als zijn collega’s André ter Beek van Amazing Flowers en John Spaansen van Bloemencentrum Oogenlust.

Campagne
In 2012 lanceerde Hivos de campagne Power of the Fair Trade Flower om de arbeidsomstandigheden te verbeteren van vrouwen in de Afrikaanse bloemenindustrie. In Afrikaanse landen werkt de organisatie met lokale organisaties die trainingen geven op kwekerijen, juridische ondersteuning bieden aan vrouwen en pleiten voor betere arbeidswetgeving. Internationaal zit Hivos met kwekers, handelaren en certificeringsorganisaties aan tafel om maatschappelijk verantwoord ondernemen in de bloemensector te bevorderen. Bloemisten die meedoen aan deze campagne zijn te vinden in de eerlijkebloemengids.nl.

RTL-Boulevard
RTL-Boulevard besteedde woensdag 10 februari aandacht aan de eerlijke valentijnsactie met de bloemisten. Ook Bloem en Blad nummer 2, die 18 februari uitkomt, besteedt meer aandacht aan deze actie.

Bron en foto: Hivos