Aantal webwinkels in acht jaar tijd verzesvoudigd

Tussen begin 2007 en begin vorig jaar is het aantal webwinkels gegroeid van ruim vijfduizend naar bijna dertigduizend. Het aantal fysieke winkels nam juist af.

Dat meldt Retailnews op basis van cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) 20 januari heeft gepubliceerd. Een kwart van alle webwinkels is actief met de verkoop van kleding, waar 16% huis- en tuinartikelen verkoopt. Verder is ruim 8% actief in de foodbranche en worden in 6% van de webwinkels elektronica en boeken verkocht.

Hogere kosten
Het aantal fysieke winkels is sinds begin 2007 teruggelopen van ruim 115.00 naar 112.000. Vooral in de non-foodbranche gingen veel winkels dicht: meer dan zesduizend in vijf jaar tijd. In vergelijking met de webwinkels hebben fysieke non-foodretailers aanmerkelijk hogere personeels- en huisvestingskosten. Webwinkels hebben juist hogere verkoopkosten, waar ook reclame- en advertentiekosten onder vallen.

Stormachtig
Webwinkels maken volgens het CBS een stormachtige ontwikkeling door, met een omzetstijging van bijna 17% in de eerste elf maanden van 2015. Multichannel retailers overstijgen die groei nog, met een groei van bijna 25% ten opzichte van een jaar eerder.

Bron: RetailNews/CBSFoto: Ingimage