Nu het economisch beter gaat, neemt de leegstand van winkelpanden weer af, meldt Locatus. Wel zien we steeds duidelijker welke winkelgebieden de consument interessant vindt. Lang niet alle winkelgebieden profiteren van de economische opleving.
De aantrekkende economie zorgde voor een toename van de consumentenbestedingen in de winkels. Gevolg was dat de leegstand vanaf het tweede kwartaal 2015 voor het eerst in tien jaar niet meer toenam. De verbetering van de bezettingsgraad van winkelpanden is echter niet eenduidig. De centra van de grootste steden doen het beter dan de middelgrote. De leegstand in de middelgrote steden liep zelfs op. In wijk- en buurtcentra loopt de leegstand weer wel terug.
Doelgericht en recreatief
De verschillen in leegstand zijn te verklaren doordat er twee soorten winkelaankopen zijn: doelgericht (de dagelijkse boodschappen) en recreatief. Dagelijkse boodschappen blijven mensen vooral dicht in de buurt doen, in de wijk- en buurtcentra. Bij recreatief winkelen verandert het gedrag van de consument. Dankzij internet hoeft hij niet meer per se naar de fysieke winkel. Voor consumenten die wel naar de fysieke winkel gaan, is winkelen echt een dagje uit. Zij kiezen dan steeds meer voor de centra met het meest uitgebreide aanbod. Dat ze daarvoor iets verder moeten reizen, nemen ze op de koop toe.
Bron: Locatus