Winkeliers en consumenten worden steeds vaker getroffen door fraude via e-mail. Dagelijks staan er mensen in de winkel die een prijs komen ophalen of een waardebon willen verzilveren. Deze mensen zijn slachtoffer geworden van nepacties waarbij het logo en de naam van winkelketens worden misbruikt.
Detailhandel Nederland vraagt aandacht voor de toenemende hoeveelheid valse e-mails die in omloop zijn. Bert van Steeg, secretaris winkelcriminaliteit: ,,Winkeliers hebben hier dagelijks mee te maken. En zowel de consument als de winkelier is slachtoffer. Het leidt tot onbegrip en discussie in de winkel.’’ Het probleem wordt steeds groter en een eenvoudige oplossing is op dit moment niet voorhanden. Van Steeg: ,,Winkeliers doen er alles aan om dit soort wanpraktijken te voorkomen. Waar mogelijk worden juridische stappen ondernomen, maar dat is achteraf en vaak gaan de fraudeurs gewoon door onder een andere naam of via een ander webadres.’’
Wees waakzaam
Detailhandel Nederland roept consumenten op waakzaam te zijn en niet in te gaan op e-mails die men niet vertrouwt. Ook drukt de organisatie consumenten op het hart niet op links in de mail te klikken, mails uit de e-mailbox te verwijderen en de afzender te blokkeren. Fraudehelpdesk.nl geeft recente voorbeelden.
Detailhandel Nederland vraagt politie en toezichthouder ACM om specifieke kennis te verzamelen en de aanpak van misbruik van beeldmerken te versterken. Van Steeg: ,,Deze vorm van spam beschadigt het vertrouwen tussen winkeliers en consumenten. Fraudeurs komen er te makkelijk mee weg. Zij zien dat de pakkans laag is en daar wordt misbruik van gemaakt.’’
Bron en beeld: Detailhandel Nederland