Acht op de tien Nederlanders doet de meeste kerstinkopen dit jaar in een fysieke winkel. De grote stad is daarvoor bij 46% favoriet, 25% doet het in een kleine stad en 9% in een dorp. Dat blijkt uit onderzoek van vastgoedeigenaar Vastned onder ruim duizend consumenten.
In een tijdperk waarin online steeds belangrijker wordt, ziet Vastned dat de fysieke winkel juist in de decembermaand een belangrijke rol speelt. Diversiteit aan winkels (57%) en sfeer en gezelligheid (50%) spelen tijdens de feestdagen de belangrijkste rol bij de keuze waar wordt gewinkeld. Aankleding zoals kerstversiering en verlichting maken een winkelstraat of winkel volgens de ondervraagden daarbij het meest aantrekkelijk.
Extra’s bieden
Dat is in lijn met een trend die al jaren zichtbaar is, stelt ceo Taco de Groot. ,,Het online verkoopkanaal heeft de functie van de fysieke winkel veranderd. Een winkel moet iets extra’s bieden.’’ Consumenten hebben volgens De Groot behoefte aan een fysiek aantrekkelijke winkelomgeving. ,,Winkelen heeft steeds meer de functie van ontspanning en tijdverdrijf gekregen. Sfeer en gezelligheid in de fysieke winkelstraat bieden iets extra’s ten opzichte van online’’, stelt hij. Maastricht komt in het onderzoek naar voren als de stad met de beste kerstsfeer (26%), gevolgd door Amsterdam (19%).
Bron: RetailNews, foto: gemeente Maastricht