Voor het eerst denkt meer dan 30% van de consumenten dat ze verkopers kunnen bewegen duurzamer te werken. Eén op de drie geeft aan dat hij met de aanschaf van duurzame producten bedrijven kan beïnvloeden.
Dat blijkt uit het onderzoek Dossier Duurzaam 2015 van GfK en marketingbureau b-open, waarvan Retailnews melding maakt. Aan het onderzoek deden ruim tweeduizend consumenten mee.
De gedachte dat het geen zin heeft om duurzame producten te kopen, omdat het toch niet bijdraagt aan een betere wereld, leeft bij 18%. Dat percentage lag vorig jaar nog op 22, weet founding partner Bart Brüggenwirth van b-open. ,,Er is een omslagpunt bereikt. Consumenten raken meer overtuigd van het effect van hun duurzame gedrag.’’
Structurele trend
Van de ondervraagden geeft 42% aan bij de aanschaf van producten of diensten rekening te houden met duurzame aspecten, evenveel als vorig jaar. De jaren daarvoor lag dat percentage echter rond de 30%, zegt research manager Ewout Witte van GfK. ,,Dat dit niveau nu gehandhaafd blijft, duidt er op dat we met een structurele trend te maken hebben.’’
De onderzoekers stellen dat de duurzame inspanningen van bedrijven en merken meer herkend en geloofd worden. Voor retailers als HEMA en IKEA, die zich actiever profileren met maatschappelijke thema’s, zou dat leiden tot een duurzamer imago.
Bron: RetailNews
Foto: Ingimage