Onderzoek naar veranderende consument

Welke typen consumenten zijn er, wat zijn hun wensen, hoe ontwikkelen die zich in de komende jaren en vooral hoe kunnen bloemisten en hun toeleveranciers hierop inspelen? Om die vragen te beantwoorden starten de brancheorganisaties VGB (groothandel) en VBW (detailhandel) samen met TNO een onderzoek onder de naam ‘Klant Inzicht, Keten Impact’.

Naar verwachting vereisen de veranderde behoeften van de consument aanpassingen bij zowel bloemisten als hun toeleveranciers. Ook technologische trends spelen hierin een rol. De diversiteit in klanten van de winkeliers verklaart ook de uiteenlopende manieren waarop zij inkopen. Sommigen doen dat zelf op de veilingtribunes, anderen laten zich beleveren door lijnrijders of kopen in bij cash-and-carry’s of digitaal. Vaak zijn er mengvormen.

Persona’s
TNO brengt, gebaseerd op veranderend koopgedrag binnen de consumentensegmenten, de diverse voorkeurstypen bloemisten in 2020 in kaart, zogenoemde persona’s. Voor elke persona wordt een businessmodel ontwikkeld. TNO maakt daarbij gebruik van kennis die al bij de organisatie en in de sector aanwezig is, aangevuld met informatie uit gesprekken met partijen in de diverse kanalen. De VGB zorgt voor betrokkenheid van binnenlandse groothandelaren.
Het onderzoek kent een cofinanciering door VGB, VBW en TNO. Het geld komt onder meer uit het resterende handelsfonds van het opgeheven Productschap Tuinbouw.

Bron: Vereniging van Groothandelen in Bloemkwekerijproducten
Foto: Bloem en Blad