Zomerbloemenkwekers op excursie bij bloemisten in Rotterdam

Een groep van ongeveer tien zomerbloemenkwekers bezocht donderdag 5 en vrijdag 6 maart verschillende bloemisten in Rotterdam om onderzoek te doen naar het gebruik van hun producten. Het marktbezoek werd georganiseerd door de FloraHolland Productcommissie Zomerbloemen en PurE Seasonal Flowers.

PurE Seasonal Flowers, de promotiecampagne voor bloemisten, loopt af in 2016. In 2015 wordt deze campagne geëvalueerd en het marktbezoek van twee dagen wordt hierbij meegenomen. Na een bezoek aan bloemengroothandel G. vd. Vijver en Zn in Rotterdam stond een aantal bloemisten op het programma, variërend van het lage tot het hoge segment. Zo werden Boeketterie Binnenweg bezocht, evenals Flowerdeli, Aalsmeersch Bloemenhuis, Niche, ’s Zomers en de twee bloemisten in de Markthal: Naturals en KAS Vers Geplukt.

Seizoensbloemen
Bij elke bloemist werd nadrukkelijk de bloemenpresentatie bekeken en werden verschillende vragen gesteld, zoals Wat doet de bloemist met seizoensbloemen in het algemeen en zomerbloemen in het bijzonder, hoe belangrijk vindt de klant seizoensbloemen en heeft de bloemist behoefte aan promotiemateriaal.
Een van de conclusies na dag 1 was dat de meeste bloemisten graag seizoensbloemen in de presentatie hebben staan en het liefst al een beetje vooruitlopen op het volgende seizoen. ,,Klanten vragen nu al naar pioenen; eigenlijk willen ze het hele jaar pioenrozen’’, aldus de eigenares van Niche. De behoefte aan promotiemateriaal was verschillend. De ene bloemist maakt er graag gebruik van, terwijl de ander het gelijk weggooit.
Voor PurE Seasonal Flowers ligt er nog wel een taak: veel van de bezochte bloemisten kenden de promotiecampagne niet.

Bron: Bloem en Blad
Foto’s: Cornéline Lanooy

Eigenaar Ed van der Touw (midden) van Boeketterie Binnenweg beantwoordt vragen van de zomerbloemenkwekers in zijn winkel.