,,Planten zijn mooi. Maar ze zijn zo veel meer. Er is zo veel meer over ze te vertellen.’’ Met die woorden opende Robert Roodenburg de bijeenkomst van IntoGreen op donderdag 22 januari.
,,Planten zuiveren de lucht, werken ontspannend, zetten aan tot creativiteit en hebben geneeskrachtige werking. Eigenlijk informatie die al lang bekend is. Maar waarom lukt het ons toch niet die boodschap bij het grote publiek te brengen?’’ Dat was kortweg het betoog van Selma van der Beek van Waterdrinker. De plantengroothandel is een van de deelnemers aan het project IntoGreen, dat is opgezet door de Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners en de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten.
Story selling
Volgens Lisette Kraaijenhagen van marketingbureau Senta is juist het overbrengen van de boodschappen van planten belangrijk. ,,Want story telling is story selling.’’ Daarom is met een pilotgroep van vier bloemisten in het land gezocht naar mogelijkheden om de consument het verhaal achter de plant te vertellen. Duidelijk was dat de informatie niet te ingewikkeld mag zijn en de klanten blij moet maken. Dit heeft geleid tot kant-en-klaar pos-materiaal voor de bloemenwinkel. Want ,,Alles wat je aandacht geeft, gaat groeien’’, aldus Lisette.
Foto: Waterdrinker