’Besteding promotiebudget goed tegen het licht houden’

Peter Bontekoe, voorzitter van de Royal FloraHolland Productcommissie Boomkwekerijproducten, vindt dat de besteding van het promotiebudget nog eens goed moet worden bekeken. Hij zei dit naar aanleiding van de commotie die ontstond doordat olijfbomen werden gekozen als Tuinplant van de maand.

Een belangrijk bezwaar van Bontekoe is dat de Royal FloraHolland Productcommissie Boomkwekerijproducten de kalender van de Tuinplant van de maand jaarlijks pas te zien krijgt nadat deze al is vastgesteld. Royal FloraHolland heeft bij de samenstelling volgens hem te veel zeggenschap. „Het geld is van de kwekers en de handel. Zij zullen dus ook meer moeten bepalen dan nu gebeurd.”

Bontekoe wil hierover onder andere in gesprek met Matthijs Mesken, directeur van de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten (VGB). Ook handelaren betalen immers mee aan de promotiecampagne Tuinplant van de maand.

Bij Bloemenbureau Holland reageert onder andere directeur Dennis van der Lubbe verbaasd dat niemand eerder aan de bel heeft getrokken dat olijfbomen op de lijst stonden. Hij gaat er van uit dat er onderweg voldoende inspraak- en controlemomenten zijn geweest.

De onvrede ontstond omdat kwekers vonden dat Bloemenbureau Holland niet voor olijfbomen als Tuinplant van de maand hadden moeten kiezen. Dit zou de namelijk de kans op insleep van Xylella vergroten.

Lees meer over de ophef die ontstond over de promotie van olijfbomen in De Boomkwekerij 14. Deze ligt 6 juli bij abonnees op de mat.

 

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties