Duurzaamheid, transparantie, co-creatie, de klant en medewerker als mens en de onstuitbare opmars van technologie; samengevat zijn dit momenteel de belangrijkste thema’s binnen organisaties in relatie tot klantgericht ondernemen.
Ze staan vermeld in De Klantrede 2015, die onlangs is opgesteld door twintig experts in sales-, HR-, hospitality-, media- en marketing. ,,We kunnen klantgerichtheid niet meer zien als iets van klantenservice, sales of marketing. In een tijdperk waarin de handel en wandel van mensen en organisaties transparant is, zal het echt intrinsiek beleefd moeten worden. Klantgerichtheid moet dus in het dna van de organisatie komen’’, aldus Rob Beltman, mede-oprichter van H3ROES en initiatiefnemer van De Klantrede 2015.
Optimistisch
Volgens Beltman schetst de Klantrede een optimistisch beeld en hoeven mensen niet te vrezen dat technologie de overhand neemt. Technologie zal vooral leidend zijn en klanten veel informatie, gemak en tijd teruggeven, meent hij. ,,Het gaat echter niet om de technologie, maar om wat het betekent voor de relatie tussen mensen. En dan bedoelen we niet alleen de klantzijde, maar zeker ook de mens als medewerker. Die hoeft niet meer vast te zitten aan zijn ‘functie’, maar kan zich makkelijker, waar, wanneer en hoe ook, verbinden met waar hij waarde kan toevoegen.’’
Bron: Telecommerce Magazine
Foto: INGimage