Bloemenbureau Holland stopt olijfpromotie

Bloemenbureau Holland stopt per direct met de promotie-actie van olijfbomen.

Dat zegt directeur Dennis van der Lubbe, nadat diverse ondernemers en bestuurders uit de sector verontwaardigd reageerden op de keus van olijfbomen als ’Tuinplant van de maand juli’. „Wij begrijpen de commotie en betreuren onze keus.”

Bloemenbureau Holland stelt de jaarlijkse lijst met planten voor ’Tuinplant van de maand’ samen in overleg met Royal FloraHolland. „Zij kijken vanuit de markt, wij vanuit de consument”, legt Van der Lubbe uit.

Bij de keus op olijfbomen „hadden we moeten weten dat Olea europaea een van de meest risicovolle waardplanten van Xylella is”, zegt de directeur. „Voortaan zullen we iedere keus nog beter afchecken.”

Bloemenbureau Holland verwijdert nu zoveel mogelijk alle communicatie rondom de promotie-actie.

 

 

Abonneer
Laat het weten als er
guest
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Rob Bogaards
Rob Bogaards
6 jaren geleden

Beste collega’s

Als er eerst verontwaardigde reacties van de vakorganisaties nodig zijn om zo’n actie te stoppen toont dat volgens mij vooral aan hoe droevig het gesteld is met de vakkennis in ons land. Laat onverlet het feit dat er ook in Nederland olijfbomen worden geproduceerd en dat die gelukkig onder controle van de NAKtuinbouw staan.

Volgens mij doen de retailers in ons land nog veel te weinig aan preventie en hun toeleveranciers kijken naar de consument, omzet en marges. Zij worden daarbij gesteund door de globalisering en het feit dat de EU voor planten nauwelijks grenzen heeft, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de VS. Nederland zou de deur voor Xylella zelf al voor een deel kunnen sluiten door risicosoorten nergens meer aan te bieden. Er zijn een paar gewassen verantwoordelijk voor de verspreiding en daarvan is Polygala de belangrijkste. Google ‘Polygala myrtifolia kopen’ en er komen 1250 zoekresultaten in beeld. Als we de risico’s van deze ziekte willen indammen zullen we dat echt integraal moeten aanpakken, productie, handel en retail maar ook tuinontwerpers en hun opleiders. Met alle respect voor de onderneming bol.com, ze doen het super goed maar weet er bij dat bedrijf iemand dat Polygala verkopen kan betekenen dat ze nog een keer in beeld komen als de leverancier van een Xylella uitbraak ?

Er is nog een lange weg te gaan waarbij gevestigde instituten en kennisinstellingen weinig kennis meer kunnen inbrengen, gewoon omdat die mensen met pensioen zij of gebruik hebben moeten maken van een vertrekregeling. Toen de eerste Oost-Aziatische boktor zich in Boskoop had gevestigd konden we nog zeggen dat we ook niet goed wisten wat de gevaren waren, inmiddels moeten we toch beter weten en reageren om dit soort risico’s in te dammen en te voorkomen.

Uitdagingen voldoende zou ik zeggen.

Rob Bogaards