ABN AMRO: sierteeltketen moet nu de klant versieren

De dominante positie van Nederland in de Europese sierteeltketen staat onder druk door dalende rendementen en veranderend consumentengedrag. Om deze positie te behouden, moeten alle spelers in de handelsketen samenwerken om tijdig te kunnen inspelen op nieuwe marktontwikkelingen.

Dit concludeert ABN AMRO in het rapport Kleurrijke kansen voor de sierteeltketen. Door data over koopgedrag en consumentenvoorkeuren te delen, kunnen alle schakels beter anticiperen op de wensen van specifieke doelgroepen en hun gebruiksmomenten.
Het rapport concludeert dat de rendementen in de sierteeltketen al jaren onder druk staan. Consumenten zijn minder bereid om geld aan bloemen en planten uit te geven. Tegelijkertijd is het koopgedrag van consumenten niet gemakkelijk te voorspellen. Hoewel de gebruiksmomenten vaak sterk verschillen, hebben bloemen en planten voor de meeste mensen een sterke emotionele lading. De consument heeft daarnaast behoefte aan sfeer en beleving: niet alleen thuis, maar ook tijdens het winkelen. Voor de sierteeltsector biedt dit, volgens ABN AMRO, de mogelijkheid in te spelen op emotie en impuls.

Jongeren
Ruim acht op de tien consumenten koopt regelmatig een boeket bloemen, van wie 30% één keer per maand. Opmerkelijk is dat ook 41% van de jongeren graag in de bloemetjes wordt gezet. Vrouwen kopen vaker bloemen in de supermarkt en mannen bij de bloemist. Ook vinden meer vrouwen (26%) dan mannen (16%) bloemen te duur. Voor de meeste consumenten geldt dat zij verwachten dat een boeket bloemen gemiddeld 9,28 dagen blijft staan. De meeste garanties in supermarkten bieden echter maar zeven dagen versheid. Door te focussen op vers – in combinatie met de juiste conditionering en verzorging – kan de keten ervoor zorgen dat de consument langer van bloemen en planten kan genieten.

Bron en foto: ABN AMRO