ING maakt sinds 27 oktober retourpinnen mogelijk bij IKEA. Klanten die een artikel terugbrengen naar de winkel, kunnen nu hun geld terugkrijgen op de betaalrekening. Kleinere ondernemers kunnen deze service in de loop van 2015 afnemen.
Retourpinnen is een terugbetaling van een winkelier aan de klant die een artikel retour brengt. Het geld wordt niet meer cash overhandigd, maar op de rekening van de klant gestort. Daarvoor hoeft de klant alleen zijn pas in te voeren, waarna de winkelier een pincode intoetst. De volgende werkdag staat het bedrag op de rekening. Retourpinnen kan alleen als de oorspronkelijke aankoop met een betaalpas of creditcard is betaald.
Positieve pilot
IKEA en ING hebben in de afgelopen periode retourpinnen getest bij de winkels in Baren-
drecht en Heerlen. Klanten bleken enthousiast, in Barendrecht werd 90% van de retourtransacties met retourpinnen afgerond. Jonas Abelsson, Customer Relations Manager IKEA Nederland: ,,Retourpinnen is voor klanten een groot voordeel want ze hoeven niet met cash geld in de portemonnee de deur uit. IKEA vindt het plezierig minder cash geld aan te hoeven houden om klanten terug te kunnen betalen.’’
Ook kleine ondernemers
In de loop van 2015 wordt retourpinnen mogelijk voor alle ondernemers die bij ING bankieren. Tanja Tierie, Manager Cards en Mobile Payments ING: ,,We verwachten dat met IKEA het retourpinnen een grote vlucht neemt en meer bekendheid krijgt. Dit past in het streven van banken en winkeliers om contante betalingen terug te dringen.’’
Bron en foto: ING