De beperkte economische groei, opkomst van e-commerce en vergrijzing hebben effect op de detailhandel in de Nederlandse regio’s. De kloof tussen kansrijke en kansarme winkelgebieden wordt erdoor vergroot, meldt ING Economisch Bureau.
De bevolkingsgroei in de steden stimuleert het ondernemerschap in de detailhandel, terwijl door de krimp in niet-stedelijke regio’s het draagvlak voor winkels al daalt of nog gaat dalen, aldus de ING-publicatie. Daarnaast levert de sterke toename van het aantal webwinkels banen en bedrijvigheid op, maar dat verschilt wel sterk per regio. Noord-Holland scoort met het aantal nieuwe online winkel goed, terwijl Zeeland achterblijft.
Fysieke winkels
Naast de groei van het aantal webwinkels is ook het fysieke winkelaanbod de laatste tijd gestegen. Het totale winkelvloeroppervlak bedraagt ruim 31 miljoen vierkante meter; bijna 40% daarvan bevindt zich in de Randstad. Door toename van het winkelaanbod, lagere consumentbestedingen en vergrijzing en krimp neemt de leegstand landelijk wel toe. Regionaal zijn de verschillen groot: in Oost-Groningen, Zuidwest-Overijssel en IJmond staat bijna 14% van de winkels leeg, terwijl de leegstand in steden als Utrecht, Amsterdam en Almere op 5-6% ligt.
Volgens ING Economisch Bureau zullen gemeenten en provincies heldere keuzes moeten maken in hun beleid om de benodigde ruimte in de toekomst te kunnen garanderen.
Bron en foto: ING