Ondernemers die verkopen aan consumenten hebben sinds vrijdag 13 juni te maken met wijzigingen op het gebied van consumentenrecht. Deze wijzigingen betreffen met name consumentenkoop, overeenkomsten in de winkel en overeenkomsten op afstand, bijvoorbeeld via internet. De regels gelden voor alle ondernemers die overeenkomsten sluiten met consumenten.
Om als consument in een winkel de juiste keuze te kunnen maken, moet je goed geïnformeerd worden. Daarom moet de ondernemer de klant onder meer informeren over de voornaamste kenmerken van een product, over de prijs en over hoe met klachten wordt omgegaan. Dit geldt niet alleen voor winkels, maar ook voor webshops. Ondernemers met een webshop moeten voorts op de pagina van het online bestelproces, in elk geval voordat de consument de koop sluit, melden dat deze een betalingsverplichting met de ondernemer aangaat.
Bedenktijd
Voor een koop op afstand, bijvoorbeeld via internet, geldt een bedenktijd van veertien dagen. De consument die zich binnen deze veertien dagen bedenkt, kan de koop ongedaan maken zonder daarvoor een reden op te geven. Als de veertien dagen voorbij zijn in het weekend of op een feestdag, dan duurt de bedenktijd tot het einde van de eerstvolgende werkdag.
Doorberekenen
Gunstig voor (web)ondernemers is dat zij aan de consument kosten mogen doorberekenen voor het gebruik van een betaalmiddel, bijvoorbeeld Ideal, Paypal, creditcard of overschrijving per bank. Hetzelfde geldt voor kosten die worden gemaakt voor telefonisch contact met de klantenservice. De ondernemer mag echter alleen de daadwerkelijke kosten of, bij telefonisch contact, het basistarief doorberekenen. Klik hier voor meer informatie over de nieuwe consumentenregels.
Bron: Autoriteit Consument & Markt
Foto: Bloem en Blad