Helft startende winkels stopt binnen jaar

De helft van de starters in de Nederlandse detailhandel houdt het minder dan een jaar vol. Na het tweede jaar stopt nog eens 25%.

Uit de jaarcijfers van het ING Economisch Bureau blijkt dat het aantal opheffingen binnen een jaar de afgelopen vijf jaar fors is toegenomen. In 2008 hield nog 28% van de detaillisten het na een jaar voor gezien.

Webwinkels
De helft van alle opheffingen in 2013 in de detailhandel komt voor rekening van webwinkeliers. Met name webwinkels gespecialiseerd in kleding en modeartikelen zijn volgens de bank binnen een jaar offline. Dat komt met name door de lage toetredingsdrempel, een laag consumentenvertrouwen, uitblijvende binnenlandse bestedingen, veel concurrentie en weinig onderscheidend vermogen.

Horeca nog slechter
Het gemiddelde uitvalpercentage van alle starters in Nederland ligt op 30% na één jaar. De horeca doet het met een percentage van 60% na het eerste jaar nog slechter dan de detailhandel. Cafetaria’s, snackbars en lunchrooms zijn goed voor eenderde van alle opheffingen. Ook worden veel restaurants binnen een jaar gesloten.

Bron: RetailNews