Het aantal webwinkels zal in 2015 voor het eerst het aantal fysieke winkels overstijgen. Dat blijkt uit de Webwinkel Monitor van online klantenservice Casengo.
In 2013 is het aantal webwinkels met 31% gestegen naar ruim 59.000. In 2007 waren dat er nog maar 5.000. Het aantal fysieke winkels in Nederland daalt al jaren; van ruim 111.200 in 2007 naar 106.100 in 2012.
Casengo verwacht dat het aantal webwinkels in 2015 voor het eerst hoger ligt dan het aantal fysieke winkels. De komende jaren neemt het aantal webwinkels namelijk nog harder toe.
Meest kleding
De meeste webwinkels bieden kleding aan, gevolgd door sieraden, wijn, speelgoed en schoenen. De meeste webwinkels worden vanuit Amsterdam gerund (6,4%), daarna volgen winkels die vanuit Den Haag en Rotterdam worden gerund.
81,2% van alle webwinkels beschikt over een Facebookpagina. Merkpromotie (73%) is daarvoor de belangrijkste reden, gevolgd door community building (61%), klantenservice (39%) en e-commerce (39%).
Reageren
Tweederde van de webwinkeliers reageert binnen twee uur op een klacht, terwijl dat percentage bij een compliment veel lager ligt (26%). De helft van de etailers reageert helemaal niet op een compliment. Niet slim, stelt Floria van der Veen van Casengo. Het werven van nieuwe klanten kost namelijk meer tijd en geld dan het behouden van bestaande klanten. ,,Negatieve én positieve klantberichten horen snel een goed antwoord te krijgen.’’
Bron: RetailNews