Het thema van het jaarlijkse congres What’s going on in (R)etailing was dit keer: Reinventing retail. De retail/detail heruitvinden of opnieuw bedenken. Hoe doe je dat dan? Verschillende sprekers probeerden op het congres, dat op 8 april plaatsvond in Amsterdam Arena, een antwoord op deze vraag te geven.
Winkelier zijn in deze tijd betekent voor het merendeel een fysieke winkel combineren met een online shop of een duidelijke keuze maken voor juist alleen fysiek óf online. ,,Je moet kiezen wat bij je past en niet online gaan alleen maar omdat iedereen dat doet. One size doesn’t fit all’’, was de boodschap van dagvoorzitter Gino van Ossel, shoppermarketingexpert en hoogleraar Retailmarketing aan de Vlerick Business School.
Volgens Aki Iida, head of mobile bij Amazon Zappos in de Verenigde Staten, is het belangrijk bij een online winkel duidelijk te weten voor welk (mobiel) apparaat je iets gaat doen. ,,Tussen een smartphone, een tablet en een pc zitten grote verschillen. Omdat een tablet een groter scherm is, passen wij onze informatie en foto’s daarvoor aan. Een kleiner scherm van de smartphone vraagt weer om duidelijk leesbare, to-the-point berichten.’’ Corinne Suchy van Urban Outfitters Group uit de VS was het met Aki eens. ,,Wat je online doet moet wel de juiste doelgroep aanspreken. Een smartphone draagt iedereen bij zich, het is een heel persoonlijk apparaat. Mensen kunnen direct informatie ophalen en delen.’’
Innovatie en identiteit
John van der Ent, CEO Etam Group, ging in zijn lezing met name in op het thema innoveren en identiteit. ,,Blijven innoveren is absoluut belangrijk voor een winkel, maar daarbij moet wel de identiteit van het bedrijf overeind blijven staan. Anders herkennen klanten je niet meer. En pas als je deze twee zaken in balans hebt, kun je je verhaal naar buiten toe vertellen.’’ Hij deelde mee dat Miss Etam 12.000 trouwe fans/ambassadeurs heeft, aan wie het bedrijf alles over het assortiment voorlegt en erover discussieert. ,,Een merk is niet alleen een logo of slogan, maar het gaat om een totale klantbeleving.’’
Ten slotte gaf Ronald van der Mark, CEO van Action, een uitleg over zijn bedrijf dat er juist bewust voor kiest niet online te gaan. ,,Wij kiezen bewust voor onze fysieke winkels waar wij onze klanten ontvangen. Ons businessmodel is eenvoudig: scherp en grootschalig inkopen, winkels op allerlei locaties en een formule die overal werkt.’’
Foto: Cornéline Lanooy