Het bedrijf BQ Support gaat uitslagen van virustoetsen nu ook digitaal doorgeven aan haar klanten in de bloembollensector. Met de introductie VSD+ bij tulpen wil BQ Support haar diensten op gebied van diagnostiek verbeteren.
Bollentelers zijn gewend de uitslag van een virustoets schriftelijk te ontvangen van Bulb Quality Support. De kwaliteitscontroleur uit Lisse heeft deze service uitgebreid met digitale foto’s en symptoombeschrijving. Deze dienst heet VSD+ (van virusscreeningdigitaal) . Binnen vijf dagen na ontvangst van een monster, en in veel gevallen binnen drie werkdagen, rapporteert BQ Support via de mail de uitslag op de vertrouwde manier, inclusief de symptoombeschrijving en de foto die BQ Support van het monster heeft gemaakt. Klanten kunnen daar hun eigen digitale bibliotheek mee opbouwen, waarop zij in volgende seizoenen kunnen terugvallen. Kennis over virusverloop en preventie in eigen partijen is zodoende op te bouwen. Met deze zogenoemde digitale bedrijfsbibliotheek kan kennis dan beter en sneller op peil blijven volgens BQ Support.
Als eerste voor tulpen
BQ Support start de dienst VSD+ bij tulpen. Lelies en andere gewasgroepen volgen. De procedure om de nieuwe service in te zetten is eenvoudig. Klanten verzamelen maximaal drie planten met vergelijkbare symptomen in voorgeleverde zakken, voorzien deze van de voorgedrukte labels en sturen dit monster naar BQ Support. Uiterlijk binnen vijf dagen komt de uitslag van de screening op acht virussen per e-mail. Klanten betalen voor een strippenkaart met tien monsters € 170 en voor twintig monsters € 295 (beide excl. BTW).
BQ Support nam een jaar geleden de diagnostiekservice van Wageningen University & Research over. De WUR-medewerkers Casper Slootweg en Paul van Leeuwen gingen mee, waardoor de kennis voor het bollenvak is behouden.