Met lange duur zeetransport kunnen rozen dezelfde kwaliteit houden als bij vervoer door de lucht. Dit bleek na intensief en herhaald testen van uit Kenia, in geconditioneerde containers, per schip aangevoerde rozen.
De praktijkproef tussen de havensteden Mombasa en Antwerpen is uitgevoerd met zowel groot- als kleinbloemige rozen. Op afstand zijn voortdurend de omstandigheden in de geconditioneerde containers – zoals temperatuur en luchtvochtigheid – gecontroleerd. Na de 25 dagen durende reis volgden acht dagen exportsimulatie naar diverse Europese bestemmingen (twee dagen koelcel, twee dagen in fusten en vier dagen in de winkel), om tenslotte de houdbaarheid in de vaas te testen. Het gemiddelde vaasleven van de rozen bedroeg tien dagen. Daarmee doen de rozen geenszins onder voor door de lucht vervoerde rozen.
Goedkoper
,,De resultaten zijn fantastisch’’, zegt projectleider Robbert van Willegen van GreenCHAINge. “Transport van rozen per schip is niet alleen goedkoper, maar ook veel milieuvriendelijker. Het geeft 87% minder CO2-uitstoot per steel dan met het vliegtuig.’’ Alle variëteiten die op het schip zijn gezet zijn, voor goede vergelijking van de houdbaarheid, eveneens door de lucht vervoerd. De komende maanden worden ook andere aspecten van de verschillende vervoersmodaliteiten onderzocht. Daarbij komen met name seizoensinvloeden aan bod.
Topsector Tuinbouw
Het transport van Kenia naar Nederland, gevolgd door dagenlange exportsimulatie en daarna uitbloeiproeven, maakte deel uit van het project GreenCHAINge. Het Ministerie van Economische Zaken subsidieert dit project via het programma Topsector Tuinbouw. Ook verschillende organisaties, zoals FleuraMetz, telers en veredelaars, zijn erbij betrokken.
Foto: GreenCHAINge