Nederlanders besteedden in 2013 €10,6 miljard aan aankopen via internet. Dat is 8,5% meer dan de online consumentenbestedingen in 2012. Hiermee groeit de omzet van de online shoppingmarkt door.
Hoewel de onlinebestedingen doorgroeien, vlakt de aanwas van nieuwe online kopers af. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2013, een halfjaarlijks onderzoek naar online consumentenbestedingen van Blauw Research. Net als in 2012 is het toegenomen aantal bestellingen (11%) de belangrijkste drijfveer van de omzetgroei. Vorig jaar deden 10,8 miljoen Nederlanders een aankoop via internet.
Mobiel
Net als afgelopen jaren komt de omzetgroei vooral uit de online verkoop van producten, zoals kleding, tablets en speelgoed. De omzet uit de online verkoop van diensten stijgt minder hard. De markt voor online consumentenbestellingen groeit door, onder meer door het mobiele kanaal. Ruim twee miljoen Nederlanders kopen al via smartphone en tablet en dat aantal stijgt sterk.
Switchen
Anderzijds vervagen de grenzen tussen on- en offline kanalen. Consumenten kunnen steeds makkelijker switchen tussen kanalen. In 2014 zal de groei van de webwinkelmarkt weer toenemen ten opzichte van 2013 vanwege het stijgende consumentenvertrouwen en de groeiende economie.
Bron: redactie Emerce