Trendanalyste/brand creator Sandra Könings presenteerde donderdag 13 maart, in samenwerking met Florpartners, de trends voor winter 2014/2015 voor de sierteeltbranche. ,,Wat opvallend zal worden is het gebruik van (led)licht, de ‘verluxing’ van het ambacht, de opkomst van goud en geometrische motieven op vazen en potten.’’
In een goed gevulde zaal van de Caballero-fabriek in Den Haag hield de trendanalyste een betoog over de trends van de komende winterperiode. ,,Het is een wankele, wiebelige tijd. Hoe komen we uit de crisis en hoe gaan we onze zaken dan aanpakken? We moeten weer in balans komen met de wereld om ons heen, met de consumenten die onze producten kopen. Merken zullen steeds belangrijker worden; klanten houden van herkenning en vaste waarden.’’
Vijf thema’s
De vijf kernthema’s die Sandra Könings eind vorig jaar voor de lente en zomer 2014 belichtte, houden volgens haar stand, maar worden voor de winter uitgebreid met een aantal nieuwe waarden. Brilliance, waarin metallic een grote rol speelt, wordt aangevuld met licht. ,,Met licht spelen in presentaties wordt héél belangrijk.’’ Bij Buffet hoort behalve het culinaire ook het gezondheidsaspect. Baby Geo wordt zacht én scherp, Black & White blijft contrastrijk, maar wordt ook ’vervagend’ en Blush blijft naturel, maar wordt ook zoet.
In het kleurenspectrum worden deze winter met name de goud- en kopertinten belangrijk, evenals chocolade- en koffiebruin, zwart-wit met rood, blauwe en groene tinten.