Een voorbeeld van het nieuwe winkelen wordt binnenkort gerealiseerd in Londen. Daar komt in een winkelcentrum een fysieke pasruimte voor online winkels.
De pasruimte wordt geen winkel, maar een zogenoemde click & collect-dienst. Er loopt geen personeel en er is geen kassa. Klanten kunnen er kleding die zij online bestellen naartoe laten brengen, daar passen en indien nodig direct weer terugsturen. Bij de dienst hoort een uur gratis parkeren. Winkelcentrum Westfield onderzoekt met de proef wat de pasruimte doet met de aanloop.
Conciërgedienst
De afhaal- en pashoek in Westfield is onderdeel van de conciërgedienst. Daaronder vallen ook zaken als ’handsfree shoppen’, waarbij een bode de tassen van de klant haalt en bewaart, en het laten thuisbezorgen van de aankopen.
De organisatie van deze dienst is in handen van Collect+, een logistiek bedrijf dat in Engeland 5500 aflever- en verzendlocaties heeft bij ’de winkel om de hoek’. Bedrijven als Amazon bieden de bezorgoptie al.