Een combinatie van beprijzing en goede communicatie kan het aantal uitgedeelde plastic tasjes in winkels sterk verminderen. Dit blijkt uit een proef in Deventer, Tilburg en Zoetermeer.
Een pilot van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) leverde een forse daling op van het aantal uitgegeven tasjes per aankoop, variërend van 48% tot zelfs 77%. Ook werden significante dalingen gehaald in het aantal gratis tassen per aankoop. In 2012 werden tussen de 57% en 95% gratis tassen uitgegeven; in de pilotperiode in 2013 lag dat getal op 4% tot 31%. Het KIDV en de RND maakten deze resultaten bekend.
Bewustzijn cruciaal
Jeroen van Dijken, secretaris RND: ,,Beprijzen van plastic tasjes helpt het aantal tasjes te verminderen. Maar bewustzijn bij de burger is cruciaal. De burger kan door zelf een tas mee te nemen, bijdragen aan een beter milieu. De overheid zou met een voorlichtingscampagne moeten bijdragen aan dit bewustzijn.’’
De deelnemende bedrijven zijn positief over het resultaat en de uitvoering van de pilot, net als de consumenten in de pilotgemeenten. Volgens Hester Klein Lankhorst, directeur van het KIDV, vindt 87% het goed als er maatregelen worden genomen om de hoeveelheid tassen terug te dringen.
Tasje minder
De pilot ’Mag het een tasje minder zijn?’ werd uitgevoerd in Deventer, Tilburg en Zoetermeer, bij Blokker, Bart Smit, Intertoys, Intergamma, Kruidvat, Hema, C&A, V&D en Zeeman. De winkels vroegen hun klanten zelf een tas mee te nemen en benadrukten het belang van hergebruik van plastic tassen. Als klanten in de winkel toch een tas wilden hebben, vroegen de winkeliers voor middelgrote en grote tassen minimaal €0,10 per tas. De kleinste tassen werden nog wel gratis verstrekt, maar alleen als klanten daar expliciet om vroegen.
De pilot vond plaats van 10 oktober tot eind december 2013 en is onderdeel van de Raamovereenkomst Verpakkingen 2013-2022, waarin de overheid en het verpakkend bedrijfsleven afspraken hebben gemaakt over de inzameling en het hergebruik van verpakkingsmaterialen.