De Koninklijke Coöperatieve Bloemenveiling FloraHolland sluit 2013 af met een omzet van €4,35 miljard. Dat is een groei van 1,6% ten opzichte van het jaar ervoor.
Via de veiling zijn in 2013 in totaal 12,4 miljard producten verhandeld. Dankzij gemiddeld betere prijzen realiseerde FloraHolland een omzetstijging. Per productgroep zijn verschillen te zien, maar de kwekers hebben in 2013 gemiddeld genomen een ruim 2% hogere prijs voor hun bloemen en planten ontvangen dan het jaar ervoor.
De snijbloemen en kamerplanten die via FloraHolland worden verhandeld, lieten in 2013 een groei zien. Het aantal verhandelde tuinplanten daalde vanwege het lang aanhoudende winterweer in het voorjaar. De gemiddelde prijs viel wel wat hoger uit.
Van klok naar directe afzet
De verschuiving van klokverkoop naar directe afzet via FloraHolland Connect was in 2013 duidelijk zichtbaar. De omzet op de klok nam in 2013 met 4,7% af tot €2,2 miljard. De €2,1 miljard die via FloraHolland Connect werd afgezet, betekende een toename van 9,3%. Over het hele jaar werd 51,5% van de totale omzet via de klok verhandeld. In 2012 was dit nog 55%.
Bron: FloraHolland